גיל ההתבגרות מוגדר כתקופה שבין תחילת ההתפתחות המינית ועד סוף הגדילה הפיסית. בתקופת הגיל שבין 10 ל-21 שנים חלים בגוף שינויים רבים. השינויים לפעמים הדרגתיים ולפעמים מהירים, ביניהם: קצב גדילה מזורז, צמיחה לגובה, שינויים במבנה הגוף והרכבו. אצל הבנים ישנה עלייה במסת השריר, רקמת השומן קטנה והכתפיים מתרחבות. אצל הבנות באה עלייה בכמות רקמת השומן בגוף ובהתרחבות באזור האגן. ישנם גם שינויים וגדילה של האיברים הפנימיים: לב, ריאות, עצמות, איברי מין וכדומה.

שינויים אלה מצריכים התאמה תזונתית הדרושים לגדילה והתפתחות תקינים. המזון הוא מקור האנרגיה לגופנו ואנו זקוקים למזון מגוון בכדי לתפקד כראוי. תזונה לקויה ומחסור ברכיבים מסוימים, עלולים לפגוע בגדילה, בהתפתחות, בבניית העצמות, במצב הרוח ובתפקוד האישי, הלימודי והחברתי.
לצד המזון, המתבגר זקוק לא פחות להזנה רגשית וכדי לצלוח את יומו, כדאי שיגיע "שבע" לבית הספר.

בית הספר הוא זירת ההתרחשות המרכזית של המתבגר, שם באים לידי ביטוי יכולותיו וקשייו, מדי רגע נדרש להתמודדויות שונות, חברתיות, לימודיות, ואף גופניות, מצבי לחץ ושינוי, הצלחה וכשלון, תחרות ומעמד חברתי הם נושאים המעסיקים כל מתבגר ולעיתים נחווים כמעין "שדה קרב".

תפקידינו כהורים להזין את המתבגר ולהכין אותו לשדה הקרב היומי.
פיתה רכה ועסיסית, כדורי פלאפל טריים, סלט קצוץ, צ'יפס וטחינה הם מה שמתבגר זקוק לו. נשמע פשוט? בואו נשמע מהם המרכיבים שיוצרים את המנה הזו.
לירון, מתבגר בן 12.5 התחיל את לימודיו בחטיבת הביניים השנה, בשנה שעברה הוא סבל מהצקות ודחייה ובנוסף קשיים לימודיים וציוניו נמוכים. לירון פיתח תפיסה שהוא לא מוצלח, לא מסוגל ולא מקובל חברתית ולמעשה מגיע לבית הספר עם פיתה ריקה…

ילדים ומתבגרים לומדים על יכולותיהם במהלך חייהם מתוך הניסיון שלהם ומפתחים תפיסות בנוגע ליכולותיהם מתוך ההתנסויות. ילד שחווה את עצמו כנכשל ודחוי יפתח מחשבות שליליות אודות עצמו ויכולותיו, ומתוך כך לא ינסה.
בנוסף, מתבגרים מאופיינים בקו מחשבה של שחור או לבן, ראייה קטסטרופלית ולא פרופורציונלית. סגנונות מחשבה אשר חולפים עם תהליך ההתבגרות התקין.
דרכי פעולה אופייניות בהיתקלות עם קושי הם: fight, freez או flight. מתבגרים עם תחושת חוסר מסוגלות ודימוי עצמי נמוך יבחרו "לברוח" ולא לנסות להתמודד, מתוך בטחון בכישלונם ועלולים לפתח חרדת ביצוע.

משפט שאנחנו שומעים הרבה ממתבגרים: "אני לא רוצה", למעשה משקף את המחשבה "אני לא מסוגל" או "לא חושב שאני יכול להצליח".

מתבגר שמגיע לבית הספר עם קשיים לימודיים, דימוי עצמי חברתי ולימודי שלילי, תחושת חוסר מסוגלות וחוסר כלים להתמודדות עם בעיות למעשה מגיעה לבית הספר רעב וחלש.

אז איך ממלאים את הפיתה?…

העלאת תחושת המסוגלות – ילד שלא מאמין ביכולותיו שומע כל היום חיזוקים לחוסר מסוגלותו, הקשב שלו מופנה לחיזוקים השליליים (כמו אדם שקונה אוטו ורואה רק את הדגם הזה על הכביש…). התפקיד שלנו הוא להכניס מחשבות שמשקפות יכולת. ההורה, הפועל מבחוץ, בשלב כלשהו, הופך למופנם במוחו של המתבגר – דיבור חיצוני הופך לדיבור פנימי עצמי, ושיקוף חיובי הופך לחוויה עצמית חיובית. תן לילדך מחסן של משפטים שיהיו ברשותו – "אני יכול להתמודד עם המשימה הזאת למרות הקושי","גם אם אכשל יהיו עוד הזדמנויות", "אני חכם ומוכשר", "אני אהוב ומוצלח". החמא לו לפחות שלוש פעמים ביום והסבר את המחמאה – פרט מה הוא עשה טוב, התבונן בו במהלך פעילות שעושה (ש.ב, או עיסוק או תחביב אחר). ההערכה וההתפעלות של ההורה ומשפטי החיזוק יהפכו למופנמים בחוויתו של המתבגר וחיזקו את ערכו העצמי.

בואו נלמד את המתבגרים איך לפתור בעיות…

אנו נתקלים בבעיות וקשיים יום יום, אם נפעל לפי מודל יעיל לפתרון בעיות, גם נעביר מסר של התמודדות וגם ניתן למתבגר (ולעצמינו) כלי לחייו.

אנשים שונים באופן שבו הם תופסים את המציאות בבואם לגשת לפתרון בעיות בין אישיות. ילדים בגיל ההתבגרות ובמיוחד ילדים עם לקויות למידה, ADHD, בעיות התנהגות, חרדה או דכאון רואים את העולם בצורה לקויה.
בלימוד ותרגול של פתרון בעיות תקין המתבגר יזהה את הכוחות והמשאבים העומדים לרשותו, יחזק את חווית השליטה ויצטייד בשיטות התמודדות עם בעיות עתידיות.
צעד ראשון: הגדרת הבעיה באופן ספציפי. לא "קשיים חברתיים" אלה מהם הקשיים עם החברים? מה הכי מפריע לך? למי היא קשורה? מתי התחילה? היכן? מדוע?
צעד שני: דרכי פתרון שונות – לחשוב על כל האפשרויות העולות על דעתו, גם אלה הנראות לא הגיוניות.
צעד שלישי: הערכת הפתרונות השונים ובחירת הפתרון הרצוי.
צעד רביעי: זיהוי של קשיים שעלולים להתעורר ותרגול של הפתרון לפני ביצועו, תכנון זמן.
צעד חמישי: פעולה על פי דרך הפתרון הסבירה ביותר ובדיקתו.
צעד שישי: הערכה – המתבגר יעריך האם הפתרון שבחר היה טוב ונכון.

ככל שתעלה תחושת המסוגלות ויכולת ההתמודדות של המתבגר, כך יתפקד טוב יותר ומצב רוחו ישתפר.
כל חיזוק, מחמאה, שיקוף חיובי, הקנייה של פתרון בעיות הוא כמו כדור נוסף במנת הפלאפל שתסייע לילדכם להגיע לבית הספר שבע וחזק.