תרגילים מתוך CBT

תרגיל לילדים

  1. צייר עיגול, דמיין שזהו הראש שלך, כתוב בתוך ראשך  את כל המחשבות והרגשות שמעסיקים אותך בחייך. ניתן למלא תחושות ומחשבות בכל פעם בהתייחסות לנושא אחר: ביה"ס, חברים.
    דוגמה למחשבה: בטוח אכשל במבחן במתמטיקה, אין טעם לנסות ללמוד…
    דוגמה לרגש: אני מפחד להיכשל במבחן
  2. רשום את מעלותיך על פי התחומים הבאים: במה אני טוב בתחום החברתי, במה אני טוב בתחום המשפחה, במה אני טוב בלימודים, באילו תחביבים אני טוב, אילו כישרונות מיוחדים יש לי.

משימות להורים

  1. אם אתה מוטרד מקושי ספציפי שמלווה אחד מילדיך מלא את הטבלה הבאה בזמנים שבהם מתעורר הקושי:
    # אירוע עוצמה רגש מחשבה התנהגות משתתפים
    1
    2
    3
  2. בחר ארוחה משפחתית בה אתה יושב עם ילדיך ושב עימם לאורך כל הארוחה, ללא עיסוק בכל פעילות אחרת כולל מטלות הבית, עיסוק בטלפון וכדומה. לאחר מכן רשום את מחשבותיך בזמן הארוחה ושים לב אם ישנם דברים חדשים שגילית מהתנסות זו.
  3. להורים לילדים הסובלים מקושי בוויסות והתפרצויות זעם – בעת התפרצות זעם וחוסר שליטה של ילדך ,וכאשר אתה מרגיש אבוד ולא יודע כיצד להגיב, נסה לא להגיב ולנסות לפתור את הבעיה, תן לילדך את הזמן הדרוש לו להירגע ואל תגיב. חשוב על האירוע לאחר מספר שעות וכתוב את מחשבותיך.
  4. כתוב שלוש תכונות (של כל אחד מילדיך) אשר דומות לך ושלוש תכונות שאתה אוהב בילדך.
  5. החמא לילדך שלוש פעמים ביום מחמאה מפורטת. לא: "אכלת יפה" אלא " כל הכבוד שטעמת מאכלים חדשים"
    לא: "יופי שסיימת את השיעורים", אלא:"כל הכבוד שהיית אחראי להשלים את שיעורי הבית לאחר שנעדרת מביה"ס.